Hemoroid ( Basur) Tür ve Dereceleri Nelerdir?

Hemoroid Türleri Nelerdir?

Basur yapısal olarak bacaklarda ortaya çıkan varislerle aynıdır. Basur hastalığında hemoroid adı verilen ve makatta bulunan damarsal yapılar ıkınmaya bağlı olarak genişleyerel makat dışına sarkar. Sarkan bu yapılara memecik ismi verilir. Hastalığın türü bu memeciklerin konumuna göre sınıflandırılır.

Yandaki görselde iç ve dış hemoroidlerin nasıl konumlanmış olduğunu görebilirsiniz. Eğer memecik anal kanal içerisinde oluşup makat dışına sarkıyor ise iç basur, rektum çevresinde oluşuyor ise dış hemoroid olarak adlandırılır.

Dış Hemoroid Nedir?

Dış hemoroitte memecikler rektum çevresinde oluşması nedeniyle herhangi bir rahatsızlığa neden olmazlar. Ancak görsel açıdan istenmeyen bir görüntüye neden olurlar. Bu nedenle rahatsızlığa neden olmasalar dahi tedavi talep edilir.

İç ve dış hemoroidlerde görülen şikayet ve belirtiler birinden farklılık göstermektedir. Ayrıca iç hemoroidler memeciğin makattan sarkma durumuna göre 1 ile 4 arasında derecelendirilmektedir.

İç Hemoroid Nedir?

Makat içerisinde meme oluşması durumuna iç basur ismi verilir. İç basur yapısı itibari ile ağrıya neden neden olan bir hastalık değildir. Ancak hastalığın ilerlemesi ile makat dışında duran memecikler makat kasları tarafından sıkıştırılır. Ve bu durum şiddetli ağrıya neden olur. Ağrılı hemoroidler tromboze olarak sınıflandırılır.

İç Hemoroid Belirtileri Nelerdir?

İç hemoroitte ikk gözlenen belirti memecik oluşumlarıdır. Diğer belirtiler bununla birlikte ortaya çıkar ve memeciklerin durumuna göre şiddetinde artış görülür. Makatta ağrı, şişlik, kaşıntı ve kanama gibi belirtilerle iç hemoroid kendisini belli eder.

İç Hemoroid Evreleri Nelerdir?

Hemoroid Evreleri

Evre 1

Bu aşamada hastalığın belirtileri neredeyse fark edilmeyecek düzeydedir. Şikayetler dışkılama esnasında görülebilir ancak şiddeti zayıftır.

Evre2

Bu evrede memecikler oluşmaya başlar. Oluşan memeler tuvalet ihtiyacı giderilirken ıkınılması sırasında anüs dışına sarkar. İhtiyaç giderildikten sonra ise kendiliğinden olağan konumuna döner. Bu evrede şikayetlerin şiddetinde bir miktar artış görülebilir.

Evre 3

Bu aşamada memecikler ıkınma ile dışarı sarkar ancak kendiliğinden olağan konumuna dönemez. Kişinin eliyle memecikleri normal konumuna ittirmesi gerekir.

Evre 4

Hastalığın son aşamasıdır. Bu aşamada memecikler elle itilse dahi normal konumunu alamamaktadır.

Evreler ilerledikçe şikayetlerde artış görülmektedir. Özellikle memeciklerin dışarı sarkması kimi zaman kişilerin oturmasını dahi zorlaştırabilmektedir. Hastalığın ilerlemesi beklenmeden doktora başvurulması tavsiye edilmektedir. İlk evrelerde cerrahi müdahale gerekmeyen basur ileri evrelerde cerrahi müdahale ile tedavi edilmektedir. Erken tanı ile cerrahi müdahaleye gerek kalmaksızın tedavi olmak hastalar için maddi olarak da yaşanacak süreç olarak da avatajlıdır.

Basur Tedavisi İçin Hangi Doktora Gidilir?

Anal bölgede ortaya çıkan hastalıkların tedavi genel cerrahi uzmanları tarafından yapılmaktadır. Proktoloji genel cerrahinin makat bölümü ile ilgilenen alt dalıdır. Bu nedenle genel cerrah tercih ederken proktoloji alanında uzman bir doktor tercih edilmesi tavsiye edilir.