Hemanjiom Nedir? Neden Olur?

Tıp literatüründe Hemanjiom olarak geçen bu hastalık halk arasında damar beni olarak bilinmektedir. Genellikle genetik sebeplerle ortaya çıktığı için bebeklerde sıkça görülmektedir. Hemanjiom damarların biraya toplanması sonucu oluşmaktadır. Damarların bu şekilde bir araya gelmesinin sebebi henüz bilinmemektedir. Hemanjiom bir damar hastalığı olduğu için, vücutta damar bulunan her yerde görülebilir. Görüldüğü belli başlı yerleri ise su şekilde sıralayabiliriz; göz kapağı çevresi, dudak ve çevresi, çene altı, alın bölgesi, karaciğer hemanjiomu.

Hemanjiom Nedir?

Ciltte OluÅŸan Hemanjiomlar

Çene altında görülen hemanjiomlar bebeÄŸin, çocuÄŸun veyahut bireyin ses tellerinde hasara, nefes darlığına ve ses kısılması gibi sorunlara sebep olabileceÄŸinden dolayı mutlaka doktora baÅŸvurulmalıdır. Alın bölgesinde görülen hemanjiomlar çene altında görülen hemanjiomlara nazaran daha zararsızlardır. Hatta bebeÄŸin büyümesi ile kendiliÄŸinden iyileÅŸebilmektedir.

İç Organlarda Oluşan Hemanjiomlar

Hemanjiom damar olan her yerde oluşabilir. İç organlarda dahil. İç organlardan ise en sık karaciğerde görülür. Büyük boyutlu olmayan hemanjiomlara müdahale edilmesine gerek olmaz. Boyut olarak büyük olan damar benleri ağrıya ve rahatsızlığa neden olabilir. Bu nedenle tedavisine ihtiyaç duyulur. Toplumun yaklaşık %5 gibi bir oranında zararsız karaciğer hemanjiomları görülmektedir.

Hemanjiom en çok yenidoğan bebeklerde görülmektedir. Bazı bebeklerde doğuştan mevcut iken bazılarında ilk aylar içerisinde ortaya çıkmaktadır. Bazı hemanjiomlar süreç içerisinde kendiliğinden kaybolmaktadır. Bu tür sorunlara müdahale edilmesine gerek yoktur. Ancak ilerleme ve büyüme gösteren hemanjiomlarda tedavi yapılması önerilir. Bu nedenle hemanjiom sorunu olan bebeklerin ve çocukların aileleri tarafından takip edilmesi önerilir.

Hemanjiom Takibi Nasıl Yapılır?

Aileler bebeklerinde veya çocuklarında bu tür bir damar benine rastladıkları zaman soÄŸukkanlı bir ÅŸekilde bu benin takibini yapmaları gerekmektedir. Bazı durumlarda görülen damar benleri kendiliÄŸinden kaybolabilmektedir. Bazı durumlarda ise cerrahi müdahale gerekemeden ameliyatsız yöntemler ile benin tedavisi mümkündür.  Aileler veya damar benine sahip bireyler, damar benini ilk fark ettikleri andan itibaren gerek ölçerek gerek fotoÄŸrafını çekerek benin takibini yapmalıdır. Bu takip iÅŸlemi 20-30 gün içerisinde tekrarlanmalı ve benin büyüyüp büyümediÄŸi kontrol edilmelidir. EÄŸer ölçümler sonucu benin boyutu aynı kalıyor ise tedavi edilmesi zorunlu deÄŸildir. Tedavi saÄŸlık açısından elzem olmamakla birlikte estetik açıdan rahatsız olunması durumunda tedaviye baÅŸvurulabilir.  EÄŸer ölçümler sonucu büyüme olduÄŸu fark edilirse mutlaka tedavi için doktora baÅŸvurulmalıdır.

Hemanjiom Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hemanjiom damar ile alakalı bir rahatsızlık olması sebebi ile tedavi bu alanda yetkin kalp ve damar cerrahları tarafından yapılmaktadır. Hastalığın çeşidine ve seyrine göre doktor muayenesi ardından yapılacak yöntem belirlenir. Hemanjiom tedavisinin süresi, seans sayısı benin nerede olduğuna ve iriliğine göre değişmektedir. Bazı durumlarda tek seans yeterli iken bazı durumlarda uzun bir tedavi süreci gerekebilmektedir.

Hemanjiom tedavisinde köpükle(ilaç) ve lazer tedavi yöntemleri tercih edilmektedir.

Lazerle Hemanjiom Tedavisi

Lazer son yıllarda gerek esteteik gerek sağlık olsun birçok farklı alanda etkili bir biçimde kullanılmaktadır. Hemanjiom tedavisi de bu alanlardan yalnızca bir tanesidir. Tedavi yöntemi doktor muayenesi ile damar beninin boyut ve yapısına göre belirlenmektedir. Lazer yöntemi ise yüzeysel benlerde etkili bir yöntemdir. Bu yöntemle lazer ışınları doğrudan benin olduğu bölgeye uygulanarak benin ısınmasına ve bölgede tahribata neden olur. Bu sayede tedavi süreci başlamış olur, alanın tamamen tahrip edilmesi ile tedavi tamamlanmış olur. Tedavinin kaç seans süreceği ise damar benine göre değişiklik göstermektedir.

Köpük Yöntemi ile Hemanjiom Tedavisi

Köpük tedavisi hemanjiom gibi damarla alakalı olan varis hastalıklarında da başarılı bir şekilde uygulanan pratik ve etkili bir yöntemdir. Bu yöntemle sonuç tedavi esnasında bile görülebilmektedir. Köpük yönteminde, damar beninin tedavisinde kullanılacak olan ilaç hava ile reaksiyona sokularak en etkin biçimde damara enjekte edilerek uygulanır. Bu uygulama ile damarlar kurutularak sorun ortadan kaldırılır.

Yukarıda bahsedilen ameliyatsız tedavi yöntemlerinin ameliyat yöntemine nazaran pek çok avantajları bulunmaktadır. Ameliyat yönteminde kanama riski oldukça fazla iken ameliyatsız yöntemlerde kanama riski bulunmaz. Ameliyat yönteminde çok büyük alana yayılmış benlerde alan tam olarak temizlenemezken, yukarıda bahsedilen yöntemler ile alan tamamen temizlenebilir. Ameliyatsız yöntemlerde kesi gibi bir cerrahi müdahale yapılmaması sayesinde ameliyat yöntemindeki gibi ciltte iz kalmaz. Lazer ve köpük yöntemi tüm yüzeylerdeki benlere uygulanabilirken, ameliyat yöntemi her zaman uygun olmayabilir.

Hemanjiom Tedavi Edilmezse Ne olur?

Yukarıda bazı durumlarda damar beninin kendiliÄŸinde ortadan kaybolduÄŸundan bahsetmiÅŸtik. Bunun aksi ve büyümesi devam eden damar benlerinde tedavi uygulanmaz ise geniÅŸleyen ben bulunduÄŸu bölgeyi sararak doku kaybına sebep olabilir.  Mesela bazı durumlarda ben, bulunduÄŸu bölgedeki organları etkilemektedir. ÇoÄŸunlukla göz çevresinde görülen damar benleri gerek görsel açıdan gerekse gözün görme fonksiyonunu etkilemesi açısından oldukça zararlı olabilmektedir. Aynı ÅŸekilde ağız içerisinde veya dilde görülen damar benleri yutkunma ve nefes alma problemlerine sebep olabilmektedir. Bu tür olaylarla karşılaşılmaması adına hemanjiom hastalığı mutlaka alanında uzman bir hekim tarafından tedavi edilmelidir.