Varis Nedir? Neden Olur?

Varis hastalığı yaşın ilerlemesi ile birlikte ortaya çıkan damarsal hastalıklardan biridir. Yaşın ilerlemesi ile birlikte riskte artmaktadır. Örnek vermek gerekirse 50 yaş üzeri kadınların %50’si varis hastalığı ile karşı karşıya kalmaktadır. Kılcal damar ve toplardamar genişlemesi olarak ikiye ayrılan hastalığı bu sayfada yakından tanımaya çalışacağız.

Varis Hastalığı Nedir?

Yukarıda da belirtildiği gibi hastalık toplardamar genişlemesi ve kılcal damar çatlaması şeklinde ikiye ayrılmaktadır. Kılcal damar problemi bacaklar yanı sıra yüz bölgesinde görülen estetik problemdir. Yani ciddi bir sıkıntıya neden olmamaktadır. Asıl sorun büyük ölçüde bacaklarda görülen toplardamar genişlemesi olup, önlem alınmadığında varis ülseri dediğimiz istenmeyen sonuçlara neden olur.

Varis Neden Olur, Risk Faktörleri Nelerdir?

Hastalığın neden olduğuna bakmadan önce nasıl oluştuğuna bakmak gerekir. Bunun içinde toplardamarları kısmen de olsa yakından tanımak gerekir.

Toplardamarlarda Kapakçık Bozulması

Varis hastalığına neden olan etken toplardamarlar içinde her 5-10 cm aralıklarla yer alan kapakçıklar olup, bunların bozulması sonucunda kirli kan sağlıklı bir şekilde kalbe geri dönmek yerine yer çekiminin etkisi ile bacaklarda beklemektedir. Bu durum damarların şişmesine, genişlemesine ve kanın orada pıhtılaşmasına neden olmaktadır.

Damarlarda Oluşan Yüksek Basınç

Peki sorunun kaynağını öğrendikten sonra şimdide kapakçıkların neden ve nasıl bozulduklarına bakalım. Damarsal hastalıkların en önemli nedeni genelde oluşan yüksek basınçtır. Örnek vermek gerekirse varis yanı sıra Hemoroid ve Anal Hematom dediğimiz makatta pıhtı toplanması damarlarda oluşan yüksek basınç ile ortaya çıkmaktadır.

Uzun Süre Ayakta Durmak

Şimdi ise toplardamarlarda soruna neden olan yüksek basıncın neden olduğunu görelim. İlk ele alacağımız husus uzun süre ayakta durmak olacaktır. Büyük ihtimalle ayakta çalışma nedeni karşımıza çıkmaktadır. Örnek vermek gerekirse tekstil firmasında çalışan bir kalite kontrolcü, bir ütücüyü düşünün 1 metrelik çalışma alanında çoğu zaman 12 saat çalışmaktadır. Çok fazla hareket kabiliyeti bulunmayan bu tür meslekler damarlarda çok fazla basınç oluşmasına neden olmaktadır. Farklı bir örnek vermek gerekirse sürekli aynı noktada durması gereken bir güvenlik görevlisi de gösterilebilir.

Uzun Süre Oturmak

Yukarıda yer alan nedenin tam tersi olarak uzun süre oturan ya da diÄŸer bir tabir ile masa başı çalışanlarda aynı riski taşımaktadır.  Çünkü hareketsiz kaldığınızda kan akışı durma noktasına gelmektedir.

Hamilelik Sürecinde Oluşan Hormon Değişiklikleri

Kadınlarda sık görülen bir hastalık olup, bunun nedeni ise gebelik sürecinde hormon değişimleri ile ortaya çıkmasıdır. Bu süreçte daha çok kılcal damarlar oluşmasına karşın kadınlara özgü bir hastalık olan vajinal varislerde görülmektedir. Gebelik sürecinde oluşan varislerin tedavisi anne adayı ve bebeğe zarar gelmemesi için tedavisi ertelenmektedir. Çoğu kılcal damarlar doğum sonrası 2-3 aylık süreçte kendi kendine geçebilmektedir. Geçmemesi halinde ise tedavi edilmesi gerekir.

Fazla Kilo (Obezite)

En önemli nedenlerden biride fazla kilo problemi olup, bacaklarda artan yük damarlarda basınca neden olmaktadır. Bu durum özellikle anne adaylarında sık görülmektedir. Hamile kadınlar korku bir şey olur korkusu ile harekesiz bir yaşamı tercih etmektedir. Bu durum haliyle fazla kiloya neden olmaktadır. Aynı şekilde bebeğin oluşturduğu yük ile risk artmaktadır. Birçok hastalığın doğrudan ya da dolaylı nedeni olan fazla kilo problemlerinden kurtulmak gerekir.

Genetik

Varis nedenlerine dair aktaracağım son husus halk arasında ırsi ve ailesel olarak tasvir edilen genetik nedenler olacaktır. Evet bir çok hastalıkta olduğu gibi variste genetik olup, özellikle annenizde böyle bir hastalık varsa dikkatli olmalısınız. Çünkü damar duvarları zayıf olarak hayata merhaba diyorlar.

Varis Resimleri

Şimdi dilerseniz konuya kısa bir ara vererek hastalığı görseller üzerinden tanıyalım. İlk resim ciddi bir sorun olmadığını belirttiğimiz kılcal damar problemi olup, sonrası ise adım adım nasıl tehlikeli hale geldiğini göstermektedir. Tedavi olmadığınızda son resimde yer alan varis ülseri ortaya çıkmaktadır.

Kılcal Damarlar
Kılcal Varis
Kalın bacak varisleri
Toplardamar GeniÅŸlemesi
Bacakta varis ülseri
Bacak Ülseri ( Yarası)

Hangi Doktora Gidilir?

Damarlarda anormal görünüm, ağrı, kramp, kaşıntı probleminiz varsa mutlaka kalp ve damar cerrahisi uzmanına muayene olmalısınız. Dahiliye ve Cildiye uzmanlarına muayene olmak yeterli olmaz. IDEA Klinik bu konuda size ücretsiz muayene imkanı sunmaktadır.
Adres: Türkkonut – Yener İş Hanı Atatürk Bulvarı No:81/16 Kızılay – ANKARA
Telefon:
0312 431 75 47 – 0312 431 95 47
GSM & WhatsApp: 0532 350 25 87

Doktora Sor

Varis hastalığına dair aktaracaklarımız şimdilik bu kadar olup, sizlerin merak ettiği farklı hususlar varsa bunun içinde aşağıda yer alan soru ve yorum formundan sorularınızı iletebilirsiniz. Doktorlarımız hastalardan geri kalan zamanlarda size burada yanıt vermektedir.

2 comments

1. Hayırlı gunler benim esimdede varis yoksa başka birseymi anlayamadık biz burda doktora gittik ve bize çorap ve altı ay kullanması için hap yazdı eşimin topugunun üstünde morarma ve yaralar oluştu bizede yardımcı olursanız çok sevinirim çünkü eşim hiç rahat degil

• Merhaba: Sorununuza çözüm üretebilmek için öncesinde sorunu doÄŸru olarak tespit etmek gerekir. Bunun içinde eÅŸinizin muayene olması gerekir.